Narrowcasting inzetten voor jouw bedrijf? Kijk hier hoe!

Steeds meer ondernemers zien de voordelen in van narrowcasting. Het is namelijk een goede manier om als ondernemer bij te verdienen aan advertentieruimte. Ook is het mooi informatiekanaal om je doelgroep te bereiken met de juiste content. 

Wat is narrowcasting? Via een scherm in je eigen zaak, kantoor of praktijkruimte laat je specifieke informatie zien aan de relevante doelgroep. Maar hoe zet je narrowcasting in op een leuke en beheersbare manier? Hieronder leggen we je in 10 stappen uit wat voor jou de voordelen zijn, dus wat wel of niet werkt. Lees dus vooral verder als jij ook je doelstellingen wil behalen met een narrowcasting scherm. Narrowcasting wordt zeer regelmatig ook digital signage genoemd, in grote lijnen is dit hetzelfde.

Wat is je doel?

Bedenk eerst wat je wil bereiken met je reclame-uitingen. Wie is je doelgroep en hoe willen deze mensen worden aangesproken. Voor oudere mensen is dat heel anders dan voor jongeren. Narrowcasting gaat om veel meer dan het vertonen van leuke foto’s. Denk hier dus goed over na en zet eventueel een communicatie-expert in.       

Wat wordt de plek van je scherm?

Als je een narrowcasting scherm plaatst, bedenk dan goed op welke plek hij hoort te hangen. Wat is de gemiddelde leesafstand van de kijker? Let er ook op dat de zon er niet op schijnt. Dat maakt het scherm ook slecht leesbaar. Hang hem dus op een strategische plek in een ruimte waar veel bezoekers komen.

Hoe maak je een succes van je narrowcasting scherm?

De aankoop van een narrowcasting scherm is een investering voor de langere termijn. Kies daarom een leverancier die met je meegroeit als het project op 1 plek een groot succes blijkt. Een klein project voor 1 of 2 schermen is voor iedereen haalbaar. Maar hoe los je het op als je ineens voor 100 winkels moet beslissen? Ook dit is een belangrijke vraag om bij stil te staan. 

Welke content wil je erop plaatsen?

Bij narrowcasting wordt er doorgaans geen gebruik gemaakt van geluid, dus je zal het echt met een goede afbeelding moeten doen om de kijker te overtuigen. Schakel daarom een specialist in die je hierover advies kan geven. Met alleen een Powerpoint presentatie overtuig je je bezoekers niet. Let ook op de resolutie van je afbeeldingen. Als de pixels te zichtbaar zijn, haken de kijkers ook snel af. 

Niet teveel tekst!

Let er ook op dat er niet teveel tekst wordt gebruikt. Hoe komt het over als de kijker 5 of 10 meter van je beeldscherm is verwijderd? Vaak pikken ze dan een grote hoeveelheid aan tekst niet op. Hou ook rekening met de duur van de slide waarin hij wordt vertoond. 

Hou het actueel

Narrowcasting is niet als een poster die je even laat zien. Het is een verfijnde techniek om te communiceren met je doelgroep. Je communicatie bereikt alleen het juiste doel als de informatie actueel is. Zorg dus voor gegevens die niet over de datum zijn. Anders kijken bezoekers niet meer en slaat jouw narrowcasting de plank mis. 

Verwijs door naar je social media kanalen

Op je communicatiekanalen mag je doorverwijzen naar je andere manieren van communicatie. Laat daarom de mensen zeker weten dat je ook op social media te vinden bent. Zo kun je ook gelijk meten wat de effecten van jouw inspanningen zijn. Je slaat hiermee dus twee vliegen in één klap. 

Hou de kwaliteit van je verkopers in de gaten

Narrowcasting is een communicatie- en geen verkoopkanaal. Het kan een communicatie-uiting zijn die de kijkers naar jouw producten of diensten lokt, maar de verkoper hoort de deal te closen. Zorg er daarom voor dat je goede mensen in de zaak hebt staan die de bezoekers weten te overtuigen.  


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*