Benzine- en dieselauto’s verdwijnen

De benzine- en dieselauto’s verdwijnen binnen vijftien jaar uit de Europese showrooms, als het aan de Europese Commissie ligt. Het is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer, dat de afgelopen jaren alleen maar meer CO2 is gaan uitstoten, in korte tijd te verduurzamen. Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot van auto’s nog altijd.

Vanuit de Europese Commissie komen er richtlijnen over het aantal laadpalen dat er langs de Europese snelwegen moet komen. De afstand tussen snellaadstations langs de snelwegen mag maximaal 60 km zijn. Het aantal laadplekken moet verveelvoudigen en meegroeien met het aantal elektrische auto’s. Alleen hiervoor is de komende jaren al een miljardeninvestering vereist.

Naast een investering in een elektrische laadinfrastructuur wordt er ook geïnvesteerd in een waterstof infrastructuur. De ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s gaan nog niet zo snel en de schaal is nog veel kleiner. Dit kan snel veranderen.

De populaire hybride auto’s die al veel minder CO2 uitstoten zullen op termijn dus ook verdwijnen. Zij gaan de autofabrikanten nog wel helpen bij het behalen van de doelstellingen die voor 2030 zijn vastgesteld. De nieuwe auto’s die dan verkocht worden mogen dan nog maar 45% van de CO2 uitstoten ten opzichte van de auto’s die dit jaar verkocht worden.

De autofabrikanten spelen al in op deze nieuwe ontwikkelingen. De investeringen in nieuwe benzine en dieselauto’s is geminimaliseerd en bij sommige fabrikanten al helemaal gestopt. Bijna alle nieuw aangekondigde auto’s zijn elektrische auto’s.

Door de toegenomen vraag naar elektrische auto’s is er ook een grote toename in de vraag naar grondstoffen die nodig zijn om al deze elektrische auto’s te produceren. Met name de vraag naar grondstoffen voor de accu’s is toegenomen. Dit kan ertoe leiden dat ondanks de toename in de productie van elektrische auto’s de prijzen gaan stijgen.

De aanschaf van een nieuwe of jong gebruikte elektrische auto is voor de meeste mensen een te grote uitgave. Hier kan een private lease elektrische auto een uitkomst bieden. Bij lease koopt de leasemaatschappij immers de auto waardoor de consument geen aanspraak hoeft te doen op zijn spaargeld of een lening hoeft af te sluiten. De kosten voor het financieren van de elektrische auto zijn hierbij verwerkt in het maandelijkse leasebedrag.

Bij een elektrische auto is het van belang om in een private lease vergelijker goed te kijken naar de actieradius, de accucapaciteit, het elektriciteitsverbruik en de laadtijd. Ook is niet elke elektrische auto geschikt om een aanhangwagen of caravan te trekken. Typisch variabelen waar je bij een vergelijking van benzineauto’s geen rekening mee hoeft te houden.

Het voordeel van private lease zit voor de meeste mensen in het gemak. Alles wordt voor je geregeld. Geen gedoe bij het kopen of verkopen van de auto. Aan het eind van de leaseperiode lever je de auto gewoon weer in. En elke maand hetzelfde bedrag betalen zonder verrassingen. Inclusief de kosten voor de verzekering, belastingen en onderhoud.

Wat is Private Lease

Private Lease is een vorm van Operational Lease, een term die gebruikt wordt om aan te geven dat alles geregeld is om de leaseauto te kunnen rijden. Denk hierbij aan onderhoud, verzekeringen, belastingen en pechhulp. Zoals de naam al aangeeft kan een Private Lease overeenkomst alleen worden afgesloten door particulieren. 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*