Het gebruik van bladveren

Misschien heb je nog nooit van bladveren op grotere sleepvoertuigen gehoord of de werking ervan opgemerkt, maar de technologie bestaat wel al eeuwen. Het is een van de eerste vormen van ophanging. Zelfs Leonardo da Vinci gebruikte bladveren in zijn diagram voor een zelfrijdende auto. Maar hoe werken ze en zijn er verschillende soorten bladveren?

Sinds jaar en dag
Als je een voertuig hebt dat vóór 1970 is gemaakt, is de kans groot dat het bladveren heeft. Bladveren werden voor het eerst uitgevonden in Frankrijk, en wel in de 18e eeuw om de rit van paardenkoetsen te verbeteren. Er werden meer geavanceerde variaties van deze ophanging gemaakt, maar de ontwerpen waren – nog steeds – eenvoudig genoeg om het decennialang tot de meest populaire keuze van de lente te maken.

Bladveren zijn vernuftig
In vergelijking met de meeste autotechnologie die momenteel beschikbaar is, zien bladveren er niet al te luxe uit. Het zijn gewoon lange en smalle platen die aan het frame van een trailer zijn bevestigd en die boven of onder de as van de trailer rusten. Ze zijn licht gebogen en lijken een beetje op een metalen boog van een boogschietset, behalve zonder het touwtje. Over het algemeen bestaat een bladveer uit meerdere lagen metaal, bladeren genaamd, die in een boog worden gebogen. Door de boog en de wrijving van de bladeren die tegen elkaar schuren, kan het voertuig hobbels absorberen en het gewicht van het voertuig vasthouden.

Goede vering
Het gebruik van bladveren is belangrijk voor een goede vering. Ze zijn aan elk uiteinde bevestigd aan de carrosserie of het frame van de auto, terwijl het wiel of de as in het midden van de veer is bevestigd. Vanwege hun eenvoudiger ontwerp en de mogelijkheid om zware lasten te hanteren, zijn bladveren een populaire optie voor voertuigen met achterwielaandrijving, met name vrachtwagens. Met de komst van auto’s met voorwielaandrijving in de jaren 1970, raakten bladveren uit de populariteit. Zij moesten het afleggen tegen schroefveren, die tegenwoordig het populairst zijn.

Verschillende opties 
Bladveren zijn er in verschillende varianten. Er zijn enkelbladige veren, of veren met één blad, die bestaan ​​uit slechts één plaat van verenstaal. Deze zijn meestal dik in het midden en lopen taps toe naar het einde toe. Ze bieden meestal niet te veel sterkte en vering voor getrokken voertuigen. Bestuurders die zwaardere lasten willen slepen, gebruiken meestal meerbladige veren, die bestaan ​​uit meerdere bladveren van verschillende lengte die op elkaar zijn gestapeld. Hoe korter de bladveer, des te dichter bij de bodem, waardoor deze dezelfde semi-elliptische vorm krijgt als een enkele bladveer dikker wordt in het midden.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*
*