Een sterke Verstappen in Bakoe

maxverstappen

Na toch twee teleurstellende Grand Prixs voor Red Bull hoopte ze om een ommekeer tijdens de Grand Prix in Bakoe, Azerbeidzjan. Alle door Honda aangedreven auto’s kregen een nieuwe PU wiens betrouwbaarheid verbeterd was, ook kregen ze er wat vermogen bij. Vooral de motorstanden voor tijdens de race zouden wat krachtiger zijn geworden en er zou daardoor geen betrouwbaarheid verloren gaan. Met deze nieuwe PU hoopte ze bij Red Bull erop dat ze wat competitiever zouden zijn in Bakoe, toch is was dit niet zelfsprekend. Bakoe is namelijk het circuit met het langste rechte stuk van alle circuits van wel bijna 2,2 kilometer, motorvermogen is dus heel belangrijk en volgens velen is Honda nog niet op het niveau van Mercedes en Ferrari.

Goede race pace tijdens de vrije trainingen

De eerste vrije training duurde maar een aantal minuten door een opvallend putdeksel ongeluk. Het circuit van Bakoe is een stratencircuit, over de gehele 6 kilometer zitten ongeveer 320 putdeksel welke elk jaar vast moeten worden gelast. Toen in het begin van de eerste vrije training Charles Leclerc op één van die putdeksels reed kwam deze los en stak wat uit, George Russel reed daar met 300+ km/h vol tegenaan wat voor veel schade zorgde aan de onderkant van Williams. Natuurlijk werd deze sessie stopgezet en moesten alle putdeksels gecontroleerd gaan worden, omdat dit natuurlijk veel tijd in beslag neemt werd deze sessie definitief stopgezet. Tijdens de tweede en derde vrije training zat Max Verstappen respectievelijk 1 en 1,2 seconden achter de uiteindelijk snelste tijd van die sessie, wel was de race pace weer gelijk aan die van de concurrenten echter was dat in China ook zo en tijdens de race bleken de Red Bulls toch echt minder snel.

Bemoedigende kwalificatie voor Verstappen

Ook tijdens de kwalificatie gebeurde er veel, tweemaal was er een rode vlag vanwege een crash. Waar in Q1 Kubica er met zijn williams in bocht acht afvloog, deed Leclerc dat in dezelfde bocht tijdens Q2. Uiteindelijk behaalde Bottas met zijn Mercedes pole position, 6 honderdste voor zijn teamgenoot Hamilton. Verstappen zat er uiteindelijk 5 tienden achter op de 4e plek, daar is echter wel wat voor te zeggen aangezien hij tijdens het rechte stuk geen gebruik kon maken van een slipstream van een auto voor hem.

Verstappen snelste op de medium compound

Wegens de goede race pace van de Red Bulls tijdens de vrije trainingen hoopte ze erop dat ze toch mee konden gaan strijden voor de podiumplekken. Echter ging de start van Verstappen niet zoals hij wou, hij kwam op zich goed van zijn plek, maar achterligger Perez deed dat ook. Perez haalde max uiteindelijk in de tweede bocht in en zonder DRS bleek de door Mercedes aangedreven Racing Point auto niet makkelijk in te halen. Pas toen de DRS ingeschakeld werd lukte het Verstappen om Perez in te halen, echter waren de voorgangers al lang meer dan 10 sec weggereden. Toen alle coureurs, buiten Gasly en Leclerc, waren overgestapt op de medium compound gingen ze allemaal een betere race pace rijden. Tijdens deze tweede stint was Verstappen rondenlang de snelste op de baan, totdat Gasly zijn aandrijfas brak en er een Virtual Safety Car kwam. Daarna waren er nog 10 ronden te gaan, echter kreeg Verstappen zijn banden niet meer op temperatuur waardoor Vettel niet meer ingehaald kon worden. Ook door de DNF van Gasly werd Verstappen vertelt dat hij het wat rustiger aan moest doen. Uiteindelijk won Bottas zijn vijfde GP, Hamilton werd tweede en Vettel completeerde het podium. Verstappen viel daar net buiten. Bij Leclerc werd er twee ronden voor het einde nog een vers setje Softs op gedaan, waardoor hij het extra punt voor de snelste raceronde nog mee naar huis kon nemen. Lees meer over Max Verstappen op GPToday.net


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*